Poniżej przedstawiam szereg porad które mogą sie przydać tym którzy wybierają się do chorwacji samochodem. Może i wszyscy to wiedzą ale czasami warto przypomnieć:
1. Przed wyjazdem sprawdzić ogólny stan techniczny samochodu. Gdy zbliża się termin przeglądu lub wymiany oleju, lepiej zrobić to jeszcze przed podróżą. Jeśli silnik wykazuje jakiekolwiek zużycie oleju, koniecznie zabrać przynajmniej litrowe jego opakowanie ze sobą.
2. Szczególną uwagę zwrócić na układ chłodzenia silnika i hamulce, gdyż na chorwackich krętych i stromych drogach, w wysokiej temperaturze, to one są najbardziej obciążone (dotyczy szczególnie podróżujących z przyczepą, w tym przypadku koniecznie sprawdzić również stan sprzęgła).
3. Nie ścigać się z kierowcami miejscowymi; oni o wiele lepiej znają lokalne drogi.
4. Przy zjazdach z góry nie trzymać ciągle nogi na hamulcu (tego mogą nie wytrzymać nawet najlepsze samochody). Hamować silnikiem. Zbyt wolna jazda nie sprzyja chłodzeniu ani silnika, ani hamulców!
5. Gdy samochód stał na słońcu, lepiej przed jazdą przewietrzyć przez parę minut wnętrze.
6. Pamiętać o włączeniu świateł mijania, najlepiej także w dzień.
7. Kierowca winien być odpowiednio pilotowany. Do zadań pilota należy czytanie mapy i wydawanie poleceń kierowcy. Powinien on także pomagać w planowaniu trasy. Dobry pilot musi szybko decydować i umieć naprawiać swoje błędy.
8. Dbać o dobrą atmosferę w samochodzie. Pamiętać o posiłkach po drodze. W samochodzie najlepiej mieć butelkę wody mineralnej.
9. Co jakiś czas (2-4 godziny) robić przynajmniej kilkuminutowe postoje, podczas których należy koniecznie wyjść z samochodu, by „rozprostować kości”. Nie robić jednak zbyt częstych postojów, bo to znacznie obniża tempo jazdy.
10. Nie jeździć „na oparach”. To kosztuje wiele nerwów, a w przypadku skończenia się paliwa także okazuje się drogie (holowanie i ewentualnie mandat). Jeśli chcemy tankować paliwo w państwach, gdzie jest ono tańsze, a nie wiemy czy zdołamy tam dojechać, zawsze można zatankować np. 10 litrów jeszcze przed granicą. Przy takiej takiej ilości różnice są wręcz groszowe.
11. Jeśli jedziemy w kilka samochodów, lepiej „nie trzymać się” kurczowo samochodu poprzedzającego. Najlepiej umawiać się w konkretnych miejscach na postoje; pomocą służy telefon.
12. Zawsze starać się zachowywać spokój. Pobłądzenie, spóźnienie czy awaria samochodu to naprawdę jeszcze nie tragedia!
13. Nie spieszyć się !!! Pospiech na tych krętych drogach jest złym doradcą.
14. Kierowca jest od patrzenia na drogę a nie od podziwiania widoków.
Poniżej przedstawiam szereg porad które mogą sie przydać tym którzy wybierają się do chorwacji samochodem. Może i wszyscy to wiedzą ale czasami warto przypomnieć: 1. Przed wyjazdem sprawdzić ogólny stan techniczny samochodu. Gdy zbliża się termin przeglądu lub wymiany oleju, lepiej zrobić to jeszcze przed podróżą. Jeśli silnik wykazuje jakiekolwiek zużycie oleju, koniecznie zabrać przynajmniej litrowe jego opakowanie ze sobą. 2. Szczególną uwagę zwrócić na układ chłodzenia silnika i hamulce, gdyż na chorwackich krętych i stromych drogach, w wysokiej temperaturze, to one są najbardziej obciążone (dotyczy szczególnie podróżujących z przyczepą, w tym przypadku koniecznie sprawdzić również stan sprzęgła). 3. Nie ścigać się z kierowcami miejscowymi; oni o wiele lepiej znają lokalne drogi. 4. Przy zjazdach z góry nie trzymać ciągle nogi na hamulcu (tego mogą nie wytrzymać nawet najlepsze samochody). Hamować silnikiem. Zbyt wolna jazda nie sprzyja chłodzeniu ani silnika, ani hamulców! 5. Gdy samochód stał na słońcu, lepiej przed jazdą przewietrzyć przez parę minut wnętrze. 6. Pamiętać o włączeniu świateł mijania, najlepiej także w dzień. 7. Kierowca winien być odpowiednio pilotowany. Do zadań pilota należy czytanie mapy i wydawanie poleceń kierowcy. Powinien on także pomagać w planowaniu trasy. Dobry pilot musi szybko decydować i umieć naprawiać swoje błędy. 8. Dbać o dobrą atmosferę w samochodzie. Pamiętać o posiłkach po drodze. W samochodzie najlepiej mieć butelkę wody mineralnej. 9. Co jakiś czas (2-4 godziny) robić przynajmniej kilkuminutowe postoje, podczas których należy koniecznie wyjść z samochodu, by „rozprostować kości”. Nie robić jednak zbyt częstych postojów, bo to znacznie obniża tempo jazdy. 10. Nie jeździć „na oparach”. To kosztuje wiele nerwów, a w przypadku skończenia się paliwa także okazuje się drogie (holowanie i ewentualnie mandat). Jeśli chcemy tankować paliwo w państwach, gdzie jest ono tańsze, a nie wiemy czy zdołamy tam dojechać, zawsze można zatankować np. 10 litrów jeszcze przed granicą. Przy takiej takiej ilości różnice są wręcz groszowe. 11. Jeśli jedziemy w kilka samochodów, lepiej „nie trzymać się” kurczowo samochodu poprzedzającego. Najlepiej umawiać się w konkretnych miejscach na postoje; pomocą służy telefon. 12. Zawsze starać się zachowywać spokój. Pobłądzenie, spóźnienie czy awaria samochodu to naprawdę jeszcze nie tragedia! 13. Nie spieszyć się !!! Pospiech na tych krętych drogach jest złym doradcą. 14. Kierowca jest od patrzenia na drogę a nie od podziwiania widoków.
Poniżej przedstawiam szereg porad które mogą sie przydać tym którzy wybierają się do chorwacji samochodem. Może i wszyscy to wiedzą ale czasami warto przypomnieć: 1. Przed wyjazdem sprawdzić ogólny stan techniczny samochodu. Gdy zbliża się termin przeglądu lub wymiany oleju, lepiej zrobić to jeszcze przed podróżą. Jeśli silnik wykazuje jakiekolwiek zużycie oleju, koniecznie zabrać przynajmniej litrowe jego opakowanie ze sobą. 2. Szczególną uwagę zwrócić na układ chłodzenia silnika i hamulce, gdyż na chorwackich krętych i stromych drogach, w wysokiej temperaturze, to one są najbardziej obciążone (dotyczy szczególnie podróżujących z przyczepą, w tym przypadku koniecznie sprawdzić również stan sprzęgła). 3. Nie ścigać się z kierowcami miejscowymi; oni o wiele lepiej znają lokalne drogi. 4. Przy zjazdach z góry nie trzymać ciągle nogi na hamulcu (tego mogą nie wytrzymać nawet najlepsze samochody). Hamować silnikiem. Zbyt wolna jazda nie sprzyja chłodzeniu ani silnika, ani hamulców! 5. Gdy samochód stał na słońcu, lepiej przed jazdą przewietrzyć przez parę minut wnętrze. 6. Pamiętać o włączeniu świateł mijania, najlepiej także w dzień. 7. Kierowca winien być odpowiednio pilotowany. Do zadań pilota należy czytanie mapy i wydawanie poleceń kierowcy. Powinien on także pomagać w planowaniu trasy. Dobry pilot musi szybko decydować i umieć naprawiać swoje błędy. 8. Dbać o dobrą atmosferę w samochodzie. Pamiętać o posiłkach po drodze. W samochodzie najlepiej mieć butelkę wody mineralnej. 9. Co jakiś czas (2-4 godziny) robić przynajmniej kilkuminutowe postoje, podczas których należy koniecznie wyjść z samochodu, by „rozprostować kości”. Nie robić jednak zbyt częstych postojów, bo to znacznie obniża tempo jazdy. 10. Nie jeździć „na oparach”. To kosztuje wiele nerwów, a w przypadku skończenia się paliwa także okazuje się drogie (holowanie i ewentualnie mandat). Jeśli chcemy tankować paliwo w państwach, gdzie jest ono tańsze, a nie wiemy czy zdołamy tam dojechać, zawsze można zatankować np. 10 litrów jeszcze przed granicą. Przy takiej takiej ilości różnice są wręcz groszowe. 11. Jeśli jedziemy w kilka samochodów, lepiej „nie trzymać się” kurczowo samochodu poprzedzającego. Najlepiej umawiać się w konkretnych miejscach na postoje; pomocą służy telefon. 12. Zawsze starać się zachowywać spokój. Pobłądzenie, spóźnienie czy awaria samochodu to naprawdę jeszcze nie tragedia! 13. Nie spieszyć się !!! Pospiech na tych krętych drogach jest złym doradcą. 14. Kierowca jest od patrzenia na drogę a nie od podziwiania widoków.