Jadąc na narty w austriackie Alpy nie myślcie ograniczać się jedynie do szusowania po pięknie ośnieżonych stokach! Podczas pobytu wypnijcie czasem narty i zobaczcie jakie perełki z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO kryją się w okolicach!
Jadąc na narty w austriackie Alpy nie myślcie ograniczać się jedynie do szusowania po pięknie ośnieżonych stokach! Podczas pobytu wypnijcie czasem narty i zobaczcie jakie perełki z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO kryją się w okolicach!
Jest to jeden z najwspanialszych cudów techniki, fenomen z czasów pionierstwa inżynierii kolejowej. Pociąg z Wiednia do położonego w Karyntii, w południowej Austrii, Klagenfurtu przejeżdża przez alpejską przełęcz Semmering (965 m n.p.m.) i właśnie ten wysokogórski, 41-kilometrowy odcinek (zaczynając od Gloggnitz w Dolnej Austrii, a kończąc na Mürzzuschlag w Styrii) trafił w 1998 r. na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Dzieło powstało w latach 1848 – 1854, przy zaangażowaniu 20 tys. robotników pod przewodnictwem inżyniera Carla von Ghega. Była to pierwsza w Europie wysokogórska kolej normalnotorowa, czyli taka o klasycznym rozstawie torów – 1435 mm pomiędzy szynami. Wyprawa pociągiem Semmering jest z pewnością niezapomnianym przeżyciem, trasa wiedzie bowiem przez malownicze Alpy Styryjskie, gdzie podziwiamy nie tylko majestatyczne góry, ale również wybudowane w połowie XIX w. i stanowiące dopełnienie całej, zabytkowej linii kolejowej stacje, dworce oraz budki dróżników. Głównym materiałem użytym do ich budowy były kamienie, które zostały po wydrążeniu aż 14 tuneli – najdłuższy z nich ciągnie się na prawie 1,5 km! Ponadto na całej trasie mamy 16 wiaduktów, ponad 100 wyciosanych w skałach dużych mostów oraz 11 mniejszych, żelaznych. Ogromnym wyzwaniem dla ówczesnej techniki było uporanie się z różnicą wysokości, która wynosiła aż 460 m! Wymagało to zastosowanie zupełnie nowego typu lokomotywy – wieloczłonowego parowozu nazwanego od nazwiska jego konstruktora lokomotywą Engertha. Dzięki 2 zespołom napędowym dobrze radziła sobie ona nawet z bardzo ostrymi łukami w górach.
Koniecznie polecamy Wam przejechanie się koleją Semmering, chociaż na jej krótkim odcinku! Warto to zrobić jeśli stacjonujecie w jednym z poniższych ośrodków narciarskich:
Okolice miasta Gloggnitz i Payerbach:
– Reichenau an der Rax (528 – 1545 m n.p.m., łącznie 3 km tras narciarskich)
Okolice Breitenstein, Semmering, Steinhaus i Spital a. S.:
– Stuhleck – Semmering (777 – 1774 m n.p.m., łącznie 24 km tras narciarskich)
– Zau[:ber:]g Semmering Hirschenkogel (1000 – 1360 m n.p.m., łącznie 14 km tras narciarskich)
– Semmering Happylift (1000 – 1070 m n.p.m., łącznie 0,2 km tras narciarskich) – wspaniałe miejsce dla dzieci!
– Schmoll Lifte – Steinhaus am Semmering (840 – 1020 m n.p.m., łącznie 1,5 km tras narciarskich)
Okolice Mürzzuschlag:
– Lammeralm Skiarena (980 – 1230 m n.p.m., łącznie 8,8 km tras narciarskich)