close
Wysokogórska linia kolejowa Semmering (Semmeringbahn) – Austria

Wysokogórska linia kolejowa Semmering (Semmeringbahn) – Austria

Solidna konstrukcja Semmeringbahn liczy już ponad 150 lat. Źródło: www.heute.at

Jadąc na narty w austriackie Alpy nie myślcie ograniczać się jedynie do szusowania po pięknie ośnieżonych stokach! Podczas pobytu wypnijcie czasem narty i zobaczcie jakie perełki z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO kryją się w okolicach!

Jadąc na narty w austriackie Alpy nie myślcie ograniczać się jedynie do szusowania po pięknie ośnieżonych stokach! Podczas pobytu wypnijcie czasem narty i zobaczcie jakie perełki z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO kryją się w okolicach!

  • Telefony i akcesoria - porównaj na Ceneo.pl

Solidna konstrukcja Semmeringbahn liczy już ponad 150 lat. Źródło: www.heute.atJest to jeden z najwspanialszych cudów techniki, fenomen z czasów pionierstwa inżynierii kolejowej. Pociąg z Wiednia do położonego w Karyntii, w południowej Austrii, Klagenfurtu przejeżdża przez alpejską przełęcz Semmering (965 m n.p.m.) i właśnie ten wysokogórski, 41-kilometrowy odcinek (zaczynając od Gloggnitz w Dolnej Austrii, a kończąc na Mürzzuschlag w Styrii) trafił w 1998 r. na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Trasa kolei Semmering wiedzie z Gloggnitz do MürzzuschlagDzieło powstało w latach 1848 – 1854, przy zaangażowaniu 20 tys. robotników pod przewodnictwem inżyniera Carla von Ghega. Była to pierwsza w Europie wysokogórska kolej normalnotorowa, czyli taka o klasycznym rozstawie torów – 1435 mm pomiędzy szynami. Wyprawa pociągiem Semmering jest z pewnością niezapomnianym przeżyciem, trasa wiedzie bowiem przez malownicze Alpy Styryjskie, gdzie podziwiamy nie tylko majestatyczne góry, ale również wybudowane w połowie XIX w. i stanowiące dopełnienie całej, zabytkowej linii kolejowej stacje, dworce oraz budki dróżników. Głównym materiałem użytym do ich budowy były kamienie, które zostały po wydrążeniu aż 14 tuneli – najdłuższy z nich ciągnie się na prawie 1,5 km! Ponadto na całej trasie mamy 16 wiaduktów, ponad 100 wyciosanych w skałach dużych mostów oraz 11 mniejszych, żelaznych. Ogromnym wyzwaniem dla ówczesnej techniki było uporanie się z różnicą wysokości, która wynosiła aż 460 m! Wymagało to zastosowanie zupełnie nowego typu lokomotywy – wieloczłonowego parowozu nazwanego od nazwiska jego konstruktora lokomotywą Engertha. Dzięki 2 zespołom napędowym dobrze radziła sobie ona nawet z bardzo ostrymi łukami w górach.

Koniecznie polecamy Wam przejechanie się koleją Semmering, chociaż na jej krótkim odcinku! Warto to zrobić jeśli stacjonujecie w jednym z poniższych ośrodków narciarskich:

Okolice miasta Gloggnitz i Payerbach:

– Reichenau an der Rax (528 – 1545 m n.p.m., łącznie 3 km tras narciarskich)

Okolice Breitenstein, Semmering, Steinhaus i Spital a. S.:

Stuhleck – Semmering (777 – 1774 m n.p.m., łącznie 24 km tras narciarskich)

– Zau[:ber:]g Semmering Hirschenkogel (1000 – 1360 m n.p.m., łącznie 14 km tras narciarskich)

– Semmering Happylift (1000 – 1070 m n.p.m., łącznie 0,2 km tras narciarskich) – wspaniałe miejsce dla dzieci!

– Schmoll Lifte – Steinhaus am Semmering (840 – 1020 m n.p.m., łącznie 1,5 km tras narciarskich)

Okolice Mürzzuschlag:

– Lammeralm Skiarena (980 – 1230 m n.p.m., łącznie 8,8 km tras narciarskich)

Hallstatt zimą...

Średniowieczne miasteczko Hallstatt w austriackim regionie Dachstein Salzkammergut

Surowy

Klasztor benedyktynów w Müstair (Münster) – Szwajcaria